Czy kwantowa komunikacja satelitarna jest możliwa?

Magazyn Nature poinformował, że grupa chińskich naukowców dokonała teleportacji kwantowej przeprowadzonej na odległość 97 kilometrów. Tym samym chińczycy z uniwersytetu w Szanghaju pobili swój rekord z 2010 roku wynoszący zaledwie 16 km [1][2].

Jednak po dokonaniach Chińczyków pojawił się nowy rekord. Grupa kanadyjsko-europejska pod kierownictwem prof. Antona Zeilingera, wysłała foton na odległość 143 km, z jednej z Wysp Kanaryjskich na drugą (z La Palmy na Teneryfę)[3].

Eksperymenty, których dokonują naukowcy są naprawdę imponujące. W niedalekiej przyszłości chcą oni przesyłać informacje kwantowe z Ziemi na orbitujące satelity. Należy jednak podkreślić, że orbita geostacjonarna satelity komunikacyjnego znajduje się na wysokości 35876 km.

Przypisy

1. Researchers in China have achieved quantum teleportation in free space over a distance of 16 km
  2. Teleporting independent qubits through a 97 km free-space channel
  3. Quantum teleportation using active feed-forward between two Canary Islands

Źródła

• John Matson - Quantum teleportation achieved over record distances - Nature - 13 sierpnia 2012

Autorzy, Źródło: Wikinews na licencji CC-BY 2.

Masz chęć zbadać omawianą sprawę trochę bardziej? Jeśli tak, to kliknij ten odnośnik oraz zobacz więcej na portalu (http://www.promus.katowice.pl/kontakt/), który także opisuje taką problematykę!

03-03-2021